Je bekijkt nu Retail Detail – Geeuw voor Fairtrade: de toekomst van koffie is bedreigd

Retail Detail – Geeuw voor Fairtrade: de toekomst van koffie is bedreigd

De klimaatverandering bedreigt de toekomst van koffie. Fairtrade Belgium roept daarom op om te geeuwen voor koffie. Want als er geen koffie is, hoe zullen we dan wakker blijven?

Straks geen koffie meer

Door de stijgende temperaturen en extreme weersomstandigheden rijpen koffiebessen sneller, wat slecht is voor de kwaliteit van koffie en waardoor de opbrengsten verkleinen. Voor koffieboeren wordt het zo nog moeilijker om een leefbaar inkomen te krijgen en de toekomst van onze kop koffie is volgens Fairtrade Belgium zelfs bedreigd. Zo’n 84% van de mondiale koffieproductie komt namelijk van kleine boeren met minder dan 2 hectare, voor wie het nog moeilijker is om zich aan de klimaatverandering aan te passen.

Daarom lanceert Fairtrade Belgium deze week de campagne “Een wereld zonder koffie, is een beroerde wereld”, die zal lopen tot de week van de Fair Trade (5-15 oktober). Onder de hashtag #savecoffee roept Fairtrade op om te geeuwen tegen de beroerde situatie waarin koffieproducenten zich bevinden. Het concept is eenvoudig: als we nu niks doen, dan is er binnen enkele decennia geen koffie meer, meent de organisatie.

1 kop koffie op 33

In 2020 werd 8% van de wereldwijde koffieproductie volgens Fairtrade-principes geproduceerd. Van deze totale productie werd slechts één vierde ook tegen Fairtrade-voorwaarden verkocht, zegt Philippe Weiler, de nieuwe CEO van Fairtrade Belgium. “Kijken we specifiek naar België, dan zien we dat het marktaandeel voor Fairtrade-koffie in 2021 slechts 3% bedroeg. Met andere woorden, slechts één kop koffie op 33 is Fairtrade.”

“Ook de overheid moet actie ondernemen door het recht op een leefbaar inkomen af te dwingen via wetgevende processen”, aldus Weiler, “zoals via het wetsvoorstel op de zorgplicht, en door in te zetten op vrijwillige initiatieven die het leefbaar inkomen voor koffieproducenten vooropstellen. Zo zal een initiatief als Beyond Chocolate maar dan voor koffie ongetwijfeld een positief effect op het inkomen van koffieproducenten hebben.”

Te lezen op retaildetail.be

Leave a Reply